پیاده روی و کاهش خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا

 براساس تحقیق اخیر دانشمندان اعلام کردند خطر ابتلا به دیابت در افرادی که پیاده به سرکار خود می روند 40 درصد کمتر ازکسانی است که با وسیله ی نقلیه درسرکار خود حاضر می شوند. محققین کالج سلطنتی انگلیسی وکالج لندن با بررسی شاخص های سلامت  متعدد واستفاده ازاطلاعات بدست آمده از یک تحقیق منطقه ای از 20 هزار نفر  درسراسر انگلستان درمورد نحوه ی رسیدن آنها به محل کار،این نتیجه را ارائه دادند.

 آنها دریافتند پیاده روی استفاده از دوچرخه و وسایط نقلیه ی عمومی خطر افزایش وزن را نسبت به کسانی که با اتومبیل خود یا تاکسی به محل کار می روند، کاهش  می دهد. افرادی که پیاده به محل کار خود می رسند 17 درصد کمتر ازکسانیکه با اتومبیل  خودشان به محل کار می روند به فشارخون بالامبتلا هستند . تعداد افراد مبتلا به  دیابت درمیان افرادی که با دوچرخه  به محل کارخود می رفتند نصف افرادی بود که با اتومبیل درمحل کار خود حاضر می شدند.

این یافته ها درمجله ی American Journal of Preventive Medicineمنتشر گردید.

بالا بودن فشارخون وافزایش وزن فاکتورهای اصلی برای بیماری های قلبی و گردش خون است که اصلی ترین عوامل مرگ و میر درانگلستان محسوب  می شوند. محققین می گویند: افراد می توانند این فاکتورهای اصلی خطر را ازطریق کاهش استفاده از اتومبیل مهارکنند.

دراین تحقیق بر وارد کردن فعالیت  فیزیکی از طریق پیاده روی ، دوچرخه سواری و استفاده از وسایط نقلیه عمومی برای رسیدن به محل کارتاکید شده است.

 19 درصد از افراد بالغ مشغول به کار از وسایط نقلیه ی شخصی نظیر اتومبیل ، موتورسیکلت  و تاکسی برای رسیدن به محل کار خود استفاده می کنند. 15 درصد افراد پیاده به محل کار خود می روند و 13 درصد از این افراد با دوچرخه ی به محل کار خود می روند.

 در این تحقیق مشخص گردید که در بخش های مختلف انگلستان افراد از وسایل نقلیه ی مختلف برای رسیدن به محل کار خود استفاده می کنند . استفاده از وسایط نقلیه ی عمومی درلندن  بیشترین میزان یعنی 52 درصد است درحالیکه درایرلند شمالی تنها 5 درصد از افراد  از وسایط نقلیه ی عمومی استفاده می کنند.

دکتر Lavertyمی گوید: این تفاوت دراستفاده از وسایط نقلیه نشان  می دهد که بهبود ساختار حمل و نقل عمومی می تواند مردم را تشویق به عدم استفاده  از اتومبیل شخصی واستفاده از وسایط نقلیه ی عمومی  کند و از سوی دیگر پیاده روی  و دوچرخه  سواری می تواند سبب سلامت بیشتر مردم شود. تشویق مردم به  استفاده از وسایط دیگر بجز اتومبیل شخصی هم برای آنها وهم برای محیط زیست مفید است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130806091549.htm